· 

Az áteresztő bél (Leaky-Gut-Syndrom) tünetei és lehetséges okai

 

A beleink védelmi vonala többrétegű. Az egyik fontos pillére a „jótékony” mikrobiom túlsúlya a kártékonyakkal szemben. A következő védőréteg a Mucus (nyálka) és a bél sejtfala. Itt helyezkednek el az Epithel sejtek. A sejtek közötti hibátlan kapcsolatot az úgynevezett Tight Junctions (fehérjék) biztosítja. A bélből felszívódó tápanyagok ezen védelmi vonalakon keresztül jutank a véráramba, biztosítva ezzel a sejtjeink számára oly fontos tápanyagokat.

 

 

 

Az áteresztő bél azt jelenti, hogy a mikrobiom egyensúlya valamilyen oknál fogva felborul a „kártékony” mikrobiom javára. Ennek hatására a vastagbél falát képező sejtek között sérül a kapcsolat, valamint a bélfalat belülről befedő Mucus (nyálka) réteg is áteresztővé válik. Az így kialakult „lyukakon” keresztül, káros anyagok is képesek behatolni a véráramba, ami heves immunválaszt képes kiváltani.

 

 

 

Az áteresztő bél tünetei sokfélék lehetnek, mint pld.: hasmenés, puffadás, fáradtság, levertség, ételérzékenységek, allergiák, autoimmun betegségek, bőrproblémák, migrén, gyakori fejfájás, hasfájás, izom és ízületi fájdalmak...stb.

 

 

 

Hogy egy bél áteresztő-e azt az úgynevezett „Zonulin” teszttel ki lehet mutatni. Zonulin egy fehérje,  amely a vékonybélben képződik és képes a bél védelmi vonalát áttörni. Különösen sok Zonulin termelődik bizonyos bélbaktériumok, Gliadin és a Glutén hatására. A kialakult „lyukakon” keresztül, így zavartalanul juthatnak a véráramba nem oda való tápanyagok, toxikus anyagok és vírusok.

 

 

 

Ha magas a Zonulin szintünk, akkor biztosak lehetünk abban is, hogy a „káros” mikrobiom átvette az uralmat a „jótékonyak” felett. Ennek helyreállítása érdekében javasolt egy gyulladáscsökkentő (azaz gluténmentes, tej és tejtermék mentes valamint lektin mentes), rostanyagokban gazdag zömében növényi étrend. Különösen jó hatásúak a prebiotikus élelmiszerek (amelyek meg nem emészthető szénhidrátokban gazdag, azaz rostokban gazdag élelmiszerek), mint pld. az úgynevezett rezisztens keményítők, inulin, Oligofruktose és Fructooligosaccharid (FOS). Nagyon sok zöldségünk és élelmiszerünk tartalmazza ezeket: articsóka, Chicorée, hagymafélék, fokhagyma, banán, lenmag, utifűmag, másnapos burgonya, rizs és tésztafélék...stb. A beleink egészségét megtámogathatjuk fermentált italok és élelmiszerek rendszeres fogyasztásával is.

 

 

 

Amennyiben érdekelne benneteket a Zonulin teszt elvégzése, itt találjátok a részleteket hozzá: https://www.synlab.hu/lakossagi/vizsgalat/szeklet-zonulin

 

 

 

Köszönöm, hogy elolvastad a bejegyzésemet!