· 

"Ételed legyen orvosságod és az orvosságod legyen az ételed" Hippocrates

Az egészséges étkezés számomra azt jelenti, hogy mindenki egyénileg megtalálja a számára legmegfelelőbb étkezési formát és ritmust.

 

Nem vagyunk egyformák, mások a testi és lelki adottságaink és a világnak nem egy azonos pontján élünk. Mást jelent számunkra egy egészséges, szezonális és regionális étkezés, mint pld. a kínaiaknak, az afrikaiaknak vagy az eszkimóknak...stb. De nem is kell ennyire messzire mennünk.

 

A párom német, aki imádja a zabpelyhet és sok (tehén)tejet iszik. Tanulmányaim során lett világossá számomra, hogy mennyire nem véletlen ez. A németek fő gabonája a zab volt sokáig. A zab másoknak esetleg problémát okoz a lektin tartalma miatt, de a páromnak az egy egészséges reggeli. Az ő génjei valószínűleg mások, az ő emésztése és mikrobiomja jobban tudja semlegesíteni a lektint káros hatásait.

 

A tehéntejről is természetesen sokat olvastam az utóbbi időben, többek között azt is, hogy főleg az észak-németek azok (és az északi népek általában, mint pld. svédek, norvégok, dánok és finnek), akik a legjobban meg tudják emészteni. Ahogy haladunk a déli népek felé, csökken ez a képesség. A görögök régebben nem ittak tehéntejet. Ők inkább a fermentált kecske vagy juh tejtermékeket fogyasztották. Magyarország valahol a kettő között helyezkedik el, ezért van az, hogy közöttünk is vannak sokan, akik gond nélkül fogyasztják a tejtermékeket, míg másoknak (többek között nekem is) ezek a termékek az egészségüket károsítják.

 

Ugyan ezt el lehet mondani a lektinekről is. Manapság a figyelem középpontjába került ez az antitápanyag, amit nagyon sok növény tartalmaz, hogy védje magát. A növények is élni és szaporodni szeretnének, ezért a természet úgy rendezte, hogy nekik is legyen védelmi funkciójuk. Mivel a lektin képes az emberek beleit áteresztővé tenni, érdemes csak mértékkel fogyasztani (vagy helyesen elkészítve) a magas lektin tartalmú élelmiszereket, de itt is él a szabály, hogy nem vagyunk egyformák. Vannak emberek, akiknek nem okoz a lektin olyan nagy problémát, míg mások a legkisebb mennyiségre is hevesen reagálnak.

 

A korunk előrehaladtával is változnak az igényeink. Ahogy idősödünk, egyre kevesebb gyomorsavat termel a gyomrunk, ezért van az, hogy az idősebbek egyre kevesebb húst és nehezebb zsírosabb ételeket kívánnak enni és általában sokkal kevesebbet esznek. Inkább választják a könnyebben megemészthető zöldségeket.

 

Szumma szummarum mindenki számára mást jelent egészségesen étkezni. De amiben viszont valószínűleg megegyezik a véleményünk, hogy a gyorséttermi kínálat, a sok tartósítószert és adalékanyagot tartalmazó kész termékek, a felismerhetetlenségig feldolgozott termékek vagy az ipari állattartásból származó állatok húsa és még sorolhatnám... egészségtelenek.

 

Próbáljuk meg ezen termékek helyett a friss, a teljes értékű, a bio, a regionális, a szezonális és a vadon termett növényi táplálékokat előnyben részesíteni. A húsoknál pedig a legeltetett, a természetes táplálékukon nevelt, a szabadon tartott, a vadon élt és a vadon halászott állatok húsának fogyasztása javasolt.

 

Jó egészséget kívánok!